سلام به همه ی دوستان...ممنون از اینکه به اینجا سر زدین.اول از هر چیز لازم می دونم خدمت تمامی دوستان عرض کنم که این وب لوگ به نیت آقا امام زمان(عج) درست شده و با توکل به خدا سعی دارم که تا اونجایی که در توانم هست در مورد آقاحضرت ولی عصر(عج)در اینجا بنویسم.از شما دوستان محترم هم خواهش میکنم که اگر مطلب جالبی در مورد آقا داشتین بهم بگین تا حتما در اینجا ازشون استفاده کنم.خوب برای شروع کار مطالبی در مورد میلاد خجسته منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) می نویسم و در همین ابتدای کار از خود آقا می خوام تا کمکم کنند که بتونم مطالب مفید و خوبی رو خدمت شما دوستان محترم قرار بدم.
میلاد موعود...
نیمه شعبان،روز میلاد امام زمان است.ماه شعبان هشتمین ماه از سال هجری قمری است.سال هجری،تاریخی است که مبدا آن هجرت پیامبر اکرم(ص) است از مکه به مدینه.سال هجری،دو گونه است:سال هجری شمسی(خورشیدی) و سال هجری قمری.سال هجری قمری را« هلالی » نیز می گویند،زیرا که هر ماه آن با دیدن هلال آغاز می شود.سال قمری 12ماه دارد و از ماه محرم آغاز می گردد.در روز پنج شنبه،پانزدهم ماه شعبان،در سال 256هجری قمری،حضرت حجت بن الحسن امام زمان(عج) تولد یافت.حضرت حجت،امام دوازدهم است و فرزند امام یازدهم حضرت امام حسن عسکری(ع) است و با سه واسطه فرزند امام رضا(ع) و با پنج واسطه فرزند امام جعفر صادق(ع) و با هشت واسطه فرزند امام حسین(ع) و با نه واسطه فرزند حضرت علی(ع) و فاطمه(سلام الله) _ دختر پیامبر اکرم و مادر امامان _ می باشد.
امام دوازدهم،حضرت حجت(ع) به این نامها نیز خوانده می شود:مهدی _ مهدی موعود _ قائم موعود _ منتقم _ امام منتظر _ امام غایب _ صاحب الامر _ صاحب الزمان _ ولی عصر
چون او و ظهور او وعده داده شده است و خدا و پیامبران و اولیاء و همچنین پیامبر اکرم وعده داده اند که او می آید و جهان را پر از عدل و داد می کند« موعود » نامیده شده است.
چون برای نشر دین حق و برپا داشتن عدالت قیام می کند و به پا می خیزد« قائم » نامیده شده است.
چون انتقام انبیا و مردان خدا را از جباران می گیرد و هم انتقام بشریت را و انتقام خونهای پاک مردان حق و انسانهای بزرگ و شهدای راه حق و عدالت را« منتقم » نامیده شده است.
چون مسلمانان در انتظار اویند،بلکه بشریت _ در شعور معقول و وجدان اجتماعی خویش _ چنان معلم و نجات دهنده ای را می طلبد و انتظار می کشد« منتظر » نامیده شده است.و چون از دیدگاه عموم پنهان است« امام غائب » و چون او صاحب امر خداست « صاحب الامر » و چون صاحب زمان است به ولایت خدایی« صاحب الزمان » و چون ولی خدا در این عصرها و روزگاران اوست« ولی عصر » نامیده شده است.
چنان که گفتیم یکی از نامهای امام زمان« موعود » است.باید دانست که موعود در ادیان آسمانی دیگر نیز وجود داشته است.بدین معنی که برخی از پیامبران،پیامبر و معلم و مصلحی را که از آن پس می آمده است معرفی می کرده و ذهن جامعه را برای پذیرش پیامبر و مصلح بعدی آماده می ساخته اند.موعود موسی(یعنی کسی که حضرت موسی(ع) آمدن اورا خبر داده بوده است.)حضرت عیسی است.موعود حضرت عیسی(ع)،حضرت احمد(احمد،فارقلیط)است.چنان که در قرآن مجید تصریح شده است.(1)نیز اتفاق می افتاده است که پیامبران گذشته،به آمدن موعود آخر الزمان _ یعنی مهدی موعود _ اشاره می کرده اند.(2)این گونه بوده است تا به هنگام ظهور دین اسلام،در دین اسلام« موعود » به طور دقیق،معین و معرفی گشت،یعنی مهدی آخرالزمان.در اینجا باید در نظر داشته باشیم که مساله مهدی و ظهور و قیام او ،موضوعی نیست که فقط به کسانی که دارای مذهب تشیعند مربوط باشد،بلکه این موضوع یک مساله اسلامی است.خود پیامبر اکرم(ص) بارها آمدن مهدی رادر آخرالزمان و اینکه مهدی از اولاد علی و فاطمه است،فرزند بی واسطه ی امام حسن عسکری است و قیام نهایی دین و توحید به دست او است،مژده داده و گوشزد کرده است.در قرآن کریم نیز آیات چندی است که حتی مفسران اهل سنت،آن آیات را مربوط به ظهور مهدی دانسته اند.(3)و به همین مناسبت که در احادیث و گفته های پیامبر اکرم سخن از مهدی بسیار آمده است،علمای اهل سنت در بیشتر از 200کتاب از کتابهای معتبر خویش،مناقب مهدی و مسائل مربوط به مهدی و چگونگی ظهور او و شرایط نزدیک یا مقارن زمان ظهور او را ذکر کرده اند و بیش از 30کتاب ویژه « مهدی » تالیف کرده اند.
نیز به همین دلیل است که در تاریخ می نگریم که از حدود150 سال پیش از ولادت مهدی(عج) (مثلا از سال 132هجری،آغاز خلافت عباشی به بعد)،کسانی ادعا می کرده اند که همان مهدی که پیامبر گفته است ایشانند.و این به علت شیوع مساله مهدی بود،از زمان خود پیامبر و از زبان او.پس اصل مساله مهدی و خروج او در آخرالزمان(برای اصلاح جهان و خوار ساختن جباران و انتقام گرفتن از ستمگران و عزت بخشیدن به محرومان و زیردستان و اجرا کردن کلیه احکام قرآن)جزو تعالیم اسلام است و مژده ی این خروج را خود پیامبر اکرم(ص)داده است و از این جهت همه فرقه های مسلمان به اصل مساله«مهدی» معتقدند.چنان که گفتیم بر مبنای بشارات کتابهای پیشینیان و روایات اسلامی،اشتهار یافته بود که از امام حسن عسکری فرزندی بوجود می آید که برهم زننده ی اساس حکومتها و واژگون کننده تاج و تختها و دولتهاست.از این رو،زندگانی حضرت امام حسن عسکری از مدتها قبل مورد مراقبت کامل بود و از طرف دربار عباسی سعی می شد تا از تولد این کودک آگاه شوند و از زنده ماندن او جلوگیری کنند.از طرف خود امام حسن و خاندانش نیز کوشش می شد تا ولادت مهدی(عج) همچنان پوشیده بماند.لیکن به هنگام رحلت امام یازدهم،اخبار داخله ی آن امام _ از جمله وجود این فرزند _به دربار عباسی رسید.از این رو،بی درنگ،از سوی خلیفه ی عباسی آن روز،المعتمد،دستور هجوم به خانه امام حسن عسکری و تفتیش آن و جلب و احیانا قتل فرزند او مهدی(عج) صادر شد و ماموران به خانه امام ریختند...اینجا بود که ضمن مقارناتی،علل ناپدیدی امام فراهم آمد و دوازدهمین پیشوای شیعه به فرمان الهی از نظرها پنهان گشت...(4)
دانشمندان مسلمان،راجع به حضرت مهدی(عج) و مساله طول عمر او و فواید وجودی او در حال غیبت و مسائل مربوط به خروج او،سخنان بسیار گفته اند،همین گونه عرفا و فلاسفه به تصریح و اشاره بدین مساله توجه داده اند،مانند محیی الدین ابن عربی،در کتاب« فتوحات مکیه ».و ابن سینا در کتاب عظیم خود «شفا».یکی از دانشمندان و ریاضیدانان و متفکران بزرگ،خواجه نصیرالدین طوسی نیز درباره «مهدی» چنین می گوید: حرمان خلق از امام و علت غیبت او چون معلوم است که از جهت خدای _سبحانه_ نباشد و از جهت امام نبود پس لابد از جهت رعیت بود و تا آن علت زایل نشود،ظاهر نگردد و استبعاد از درازی عمر حضرت مهدی(عج) نمودن،چون امکانش معلوم است و از غیر متفق،(5)جهل محض بود.(6)
باید بدانیم که در زمان غیبت حضرت حجت مسلمان نباید در انجام دادن تکالیف خود کوتاهی کند.همه دستورات دین در این زمان نیز به حال خود باقی است،واجب،واجب است و حرام،حرام بویژه تکالیف و وظیفه های اجتماعی.مثلا اگر در جامعه ای فساد رایج شد و ظلم پا گرفت مسلمان نمی تواند بگوید بگذار باشد،امام زمان می آید و درست می کند و اصلاح می فرماید.آنچه امام زمان(عج) درست می کند و اصلاح می فرماید،تکلیف دینی خود آن امام است که از لحظه و روز ظهور او شروع می شود.تا پیش از آن لحظه و آن روز،هر مسلمانی به همه تکالیف خود مکلف است،همین طور که باید نماز بخواند و روزه بگیرد باید امر به معروف و نهی از منکر کند،با ظلم بستیزد،به داد مظلوم برسد،برای از بین بردن ستم و برپا داشتن عدل و داد بکوشد و.......
در پایان این گفتار یکی از مشهورترین سخنان پیامبر را که درباره مهدی(عج)فرموده است و علمای مذاهب اسلامی نقل کرده اند نقل می کنیم،سخنی که از نظر دینی و اعلام نمودن شخص پیامبر(ص)،قطعیت مساله را می رساند.
اگر از عمر جهان جز یک روز باقی نماند،خدا همان یک روز را آن قدر طولانی و دراز کند تا مهدی _ فرزند من _ ظاهر شود و جهان را در حالی که از ستم پر شده باشد از عدالت و دادگری پرکند.
و چنان که می نگریم مسیر کلی بشر،از نظر فقدان عنصر معنوی در حرکتها و زندگیها،رو به حالتی است که در نهایت _ چنان که پیامبر گفته است _ نیاز به کسی که بتواند اصلاحی همه جایی و همگانی پدید آورد و این همه ستمها و اختلافها را برطرف سازد و معنویت را به زندگی بشر بازگرداند،محسوس است.(7)
دوستان محترم درباره حضرت حجت و مسائل مربوط به او و آینده جهان از نظر مذهب و تحلیل دقیق فلسفه انتظار می توانند این کتابها را بخوانند:1_آینده جهان از نظر مکتب ما.2_انتظار،مذهب اعتراض.3_دادگستر جهان.4_در فجرساحل.5_خورشید مغرب.6_عصر زندگی.7_انتظار در اندیشه ها.
1_سوره61(صف)،آیه6.
2_کتاب بشارات عهدین را بخوانید.
3_مانند آیه54 از سوره 5(مائده) و آیه105 از سوره21(انبیاء) و آیه 5 از سوره28(قصص).
4_شرح بیشتری در این باره در کتاب خورشیدمغرب آمده است.
5_یعنی:اتفاق افتاده،واقع شده.اشاره است به عده ای از اشخاص که عمر بسیار کرده اند و شرح حالشان در تواریخ آمده است.
6_فصول نصیریه،ص38،چاپ دانشگاه تهران.
7_این بخش با اجازه استاد محمدرضا حکیمی،از کتاب« بعثت،غدیر،عاشورا،مهدی »ایشان آورده شده است.
منبع:بخشی از کتاب امام مهدی(عج)و آینده زندگی =» گردآوری و تنظیم:مهدی حکیمی
دعا برای فرج آقا یادتون نره...
التماس دعا...